Island - et uforglemmelig eventyr

vre p ferie for s skrive innlegg om det etterp har ftt meg til innse at jeg m bli flinkere til ta bilder. Det er litt kjedelig lese om ting jeg ikke kan vise bilder av. S beklager det p forhnd...

Jeg har akkurat kommet hjem fra en vidunderlig tur p Island! Jeg har vrt p tur med en gruppe bestende av 28 stykker som har kjrt rundt p Island i nesten en uke. Vi fikk beskjed om vre forberedt p motortrbbel, punkteringer og drlig vr, men det har vrt en tur uten noen av delene (s og si). Vi startet i Reykjavik. Det jeg husker best fra den byen er middagen p Tapas Barinn (omg!) og dansing p Pablos Discobar. Men Reykjavik var absolutt ikke hovedgrunnen til at jeg dro. Planen for turen s slik ut:

I tillegg kjrte vi fra Siglufjordur til Keflavik da vi skulle til flyplassen. Kan p en mte si at jeg har "rundet" Island.

Dag 1 Reykjavik - Landmannalaugar

Vi kjrte fra et tkete Reykjavik mot Landmannalaugar. Planen var et stopp for handle mat for et par dager, utstyr som manglet og litt offroadkjring. Selve kjringen skulle ta 3 timer i flge google maps, men vi brukte nok nrmere 10 timer. Veiene vi kjrte var som oftest bare pninger mellom lavastein, markert med pinner i grusen eller s gikk en elv rett gjennom dem.

Mye av grunnen til at det tok tre ganger s langt tid kjre, var at vi ville ut og se og ta bilder.

Typisk landskap den frste dagen.

krysse elver i veien mtte vi gjre flere ganger. Det var faktisk ganske nervepirrende da jeg satt bak rattet. Spesielt etter at vi mtte hjelpe noen svensker som var strandet midt i en elven. Tror ikke de kom til f start p den bilen igjen!

Svenskene vi hjalp (bilde lnt av G.)

Til slutt ankom vi Landmannalaugar, et sted som er kjent for fine turer og en badeplass der kaldt vann og varmt vann mtes. Dessverre s kom vi frem s sent at vi bare fikk mulighet til sette opp telt og lage middag. Selv om bading hadde vrt deilig, blste det s mye den kvelden at kle av seg, virket uaktuelt. Derfor sparte jeg det til etter frokost neste dag. Det var deilig! Jeg har oppdaget i senere tid at jeg har tatt lite bilder fra turen, sikkert fordi s mange andre tok bilder hele tiden. Det er mye jeg i ettertid skulle nske at jeg hadde tatt bilde av. Som for eksempel min frste natt i telt p 7 r. Jeg kan jo si at jeg overlevde. Jeg sov ikke s godt fordi jeg frs p nesen store deler av natta (drlig nesesirkulasjon), men det ble heldigvis bedre de andre nettene.

Campingplassen p Landmannalaugar og bilene vre. (Bilde lnt av G.)

Dag 2 Landmannalaugar - Skaftafell

Vi kjrte ganske mlrettet mot Skaftafell og Vatnajkull denne morningen. Vi hadde en date med en isbre kl. 16.

Det var en fryd for yet kjre mot Vatnajkull.

Da vi var kommet frem til campingen var det bare slenge med seg det aller viktigste og lpe mot bussen som skulle ta oss med til foten av isbreen. Med brodder p og ishakke i hnda fulgte vi guiden oppover isbreen. Mye av den er dekket av lavasand, s det som ser ut som jord og sand er faktisk is det ogs.

Gjengen p tur oppover isbreen (bilde lnt av G.)

Utsikten var heller ikke s verst.

Etter et par timer ble vi busset tilbake til campen, og srget for at vi fikk telt over hodet og grillmat i magen. Jeg fikk den grufulle oppgaven styre musikken. Jeg har totalt forskjellig musikksmak fra de andre jeg var p tur med. Men det var de som spurte meg, s da ble det alt fra Freddy Kalas til Bloodhound gang. Beklager hvis rene deres fremdeles blr litt. Jeg koste meg hvertfall! Etter en kveld med god musikk, hyggelig selskap og store mengder alkohol var det p tide kaste seg i soveposen og gjre seg klar for dag nummer 3.

Dag 3 Skaftafell - Jkulsarlon - Egilsstadir

Vi trengte ikke kjre langt for komme til neste opplevelse. Jeg ante ikke hva vi skulle, bortsett fra at det involverte en bttur. Idet vi krysset en bro s jeg meg til venstre. Det var helt magisk! Isbltt hav, knallbl himmel, Vatnajkull i horisonten og hundrevis av isfjell! Jeg trodde at det var en bluescreen og at alt var falskt. Det s helt uvirkelig ut! Det var her vi skulle p bttur, i Jkulsarlon. Det er en stor lagune der Vatnajkull brytes opp og danner store isflak.

Redningsvesten p! Bilbten vi kjrte i tok oss med rundt isfjell. Vi hpet f se seler, men de var sjenerte den dagen.

Kameraet klarte ikke fange hvor fantastisk flott Jkulsarlon var. Han ene vi reiste med synes det var s flott at han bestemte seg for teste ut badetemperaturen. 4 grader ish... Han er gal!

Fikk noen av reisekompanjongene mine til stille seg opp foran utsikten. Kjekke menn i flott landskap.

Vi kunne ikke bli der for alltid. Vi skulle videre mot Egilsstadir. Jeg kjrte store deler av denne dagen. Opp i fjellene, grusveier, bratte bakker, sauer i veien. Lydlst med unntak av en bekk her og der og bilen vr da.

Det var litt kjedelig sitte i en bil hele dagen nr Islands fineste sommer dag p flere r ertet opp p utsiden. Det ble flere stopp for ta bilder og nyte sola. Det var litt overkill ha p ullunderty.

Denne natten skulle vi sove p hostel. Det var svmmebasseng og hotturpottur (hottub). Det var det frste stedet vi beskte, fr vi spiste middag etterfulgt av hygge i spikerlavoen. Blet var fyrt opp, alkoholen ble sendt p utallige runder og latteren spredte seg fort.

Noen av de herlige folka jeg reiste med koser seg i spikerlavoen.

Dag 4 Egilstadir - Askja - Herubreiarlindir

Hovedmlet for dagen var komme seg til Askja, hardcore islandsk natur p sitt beste! Vi hadde mange timer i bilen, igjen i nydelig vr kjrende gjennom lavalandskap.

For noen holdt det ikke holde seg inni bilen. Jeg hadde ogs syyykt lyst gjre det, men det var s mye sandstv i lufta at ynene mine ikke taklet det!

Do midt i demarka. Island tenker p alle.

Okey, s Askja. Jeg fikk hre at det var en varm kilde, et vulkankrater vi kunne bade i. Og at vi skulle bade i "babykrateret". Vi mtte g et stykke i islandsk rken for komme dit. Det var bare sand s langt yet kunne se, men plutselig slo svovellukta mot meg. Et sikkert tegn p at man nrmet seg varmt vann. Jeg s for meg et "babykrater" p 15 meter i diameter, men det som mtte meg var noe helt annet. Det var en gigantisk innsj som mtte oss, og nrmest oss var dette "babykrateret".

Det er vanskelig forst hvor stort det var. Men hvis dere ser nye etter er det tre sm prikker i sola (ca midten av babykrateret). Det er tre av reisekompanjongene mine som bader.

For kunne bade der mtte man ned en kjempebratt skrning. Jeg skulle ned dit! Vannet var som i den bl lagune (har jeg blitt fortalt). Helt umulig se noe gjennom det. Flere steder i bunnen var det gjrmepunkter s vi kunne gjrme oss inn. Vannet var ca 28 grader. Hvis du gravde fttene ned i bunnen, kunne man nesten brenne seg, det var s varmt. Etterp luktet vi deilig svovel, haha!

Denne natta var planen at vi skulle campe i demarka, men vi fant aldri et egnet sted, s vi endte opp p en camping som het Herubreiarlindir i midten av ingenplass. Men det var som en oase i rkenen.

Midt i rkenen mtte dette oss. Det var nesten ingen andre p campingplassen enn oss. Jeg synes absolutt at dette var det fineste stedet vi sov. Selv om vi nesten blste bort p et tidspunkt. (Bilde lnt av G.)

Dag 5 Herubreiarlindir - Myrvatn - Akureyri

Dag 5 var siste dagen i leiebilene. Turen gikk til Myrvatn frst. Her beskte vi frst en grotte med en varm kilde som holdt 43-45 grader. Den heter Grjotagja. Det var ganske smertefullt bade der i starten, men s lenge jeg holdt meg i ro, var det deilig. Det er ganske spesielt at det er naturen som har laget det stedet.

Se for dere dette bare med 20 mennesker og l, haha. Svrt idyllisk (lnt bildet av internettet).

Videre gikk turen til Dimmuborgir, et lavalandskap som er blitt svrt turistifisert. Det er jo spesielt, men vi hadde vrt p s mange steder ilpet av turen som ikke var preget av turisme at Dimmuborgir ble en liten skuffelse.

Dette hullet i fjellet i Dimmuborgir er visst veldig kjent. Har blitt tatt bilde av inni der, men aner ikke hvem av de jeg reiste med som sitter p bildene...

Etter et nrt heteslag der (var s varmt!) tok vi fatt p den siste strekningen til Akureyri. Her sjekket vi inn p Akureyri Backpackers (et skikkelig bra hostell) og rakk akkurat happy hour! Island er skikkelig dyrt, s en hver mulighet for f noe billigere ble kapret! Noen l, en dusj og litt oppdolling senere spiste vi middag i en badstue. Det var ingen badstue da, men et rom i en restaurant der 2/4 vegger var dekket av glass uten mulighet for lufte. Etterp testet vi utelivet, noe live musikk. Islands jenterap blant annet. Spenstig. Haha.

Dag 6 Akureyri - Siglufjordur

Vi fikk en halv dag i Akureyri for oppleve byen. Det er en liten by, men veldig sjarmerende. Bortsett fra gatekunsten... Den var litt sr:

Som jordmor syntes jeg denne "skulpturen" var veldig komisk. Sen avnavling som vi kaller det.

Det var jo ikke s mye se i byen, s islendingene vi reiste med sa at vi burde oppleve svmmehallen. Hmm, okey. Svmmehall p islandsk er ikke det samme som svmmehall p norsk. For det frste var det utendrs. Det var to store basseng, flere sm og alle holdt forskjellig temperatur. Jeg nt det meste av tida der i 30 - 43 grader. Nr jeg ikke storkoste meg i de to skliene de hadde. Det var et badeland! Og jeg ble som et lite barn igjen.

P ettermiddagen tok vi bussen til vr endelige destinasjon, Siglufjordur. Vennene vre som hadde organisert hele turen for oss skulle gifte seg der! Vi innkvarterte oss i flere forskjellige airbnb-hus. Vi bodde i et skikkelig koselig hus for 6 personer som ble kalt Landakot. Det var akkurat som p bildene og fremsto som svrt sjarmerende.

Dag 7 - Dag 9 Siglufjordur

En del av fredagen skulle brukes p hesteryggen. Hva er vel bedre enn ri islandshest p island? Da jeg var yngre gikk jeg p ridning, men jeg var litt smredd for hestene, s jeg sluttet. Det angrer jeg litt p. Enhver anledning jeg har for ri n, griper jeg. Jeg synes hester er nydelige dyr og blir avslappet rundt dem. Sist jeg ridde p hest, tror jeg var i Indre-Mongolia for 6 r siden. De hestene var helt umulig styre da de kun fulgte lederen. Denne gangen var det helt annerledes. Jeg fikk ri p Gustur, en mrk islandshest.

Blid og fornyd p hesteryggen

Vi var en ganske stor gjeng p tur, 18 stykker, der flertallet ikke hadde ridd noe srlig fr. Vi ridde i sikkert 2 timer i lavt tempo siden det var s varierende erfaringer blant oss. Det var likevel to stykker som falt av hesten, en som mistet kontroll (les: ikke tok kontroll) og en fordi hesten snublet.

Gustur likte ligge i front

Noen av oss synes turen var for kort og at vi var litt for mange p tur. To av guttene som aldri hadde ridd fr organiserte en ny tur p sndagen for noen f av oss. Da var vi kun 7 p tur. Turen gikk opp i hyden denne gangen. Vi lrte tlt og galloperte litt. Det var en mye bedre tur enn den frste, og jeg er s glad for at jeg fikk anledning til vre med. Nr Gustur tltet i nedoverbakke fikk jeg latterkrampe fordi jeg synes det var s morsomt. Men det var kanskje feil dag ikke ha p seg BH. Det gjorde litt vondt etterhvert.

Jeg merket ikke at det regnet engang, det var s gy!

Meg og turkompis Gustur

Mellom rideturene var det lrdag og bryllup. Det var hovedrsaken til at det ble tur til Island. Det var et ganske annerledes bryllup. Vielsen fant sted i Herring Era Museum.

Satt p bakerste rad og ventet p brudeparet.

Mens vi ventet p at brudgommen skulle g opp, var det bruden som kom istedenfor. Hun ble stende ved "alteret" og vente p brudgommen, og han ble gitt bort av moren sin. De hadde snudd det p hodet. Veldig artig! Det var en kort seremoni, over p under 10 minutter, tror jeg, men helt i deres stil. Da de hadde sagt sine "ja", spratt champagnekorkene fra galleriet og vi feiret med sprudlende! Men det var ikke bare under seremonien ting var snudd p hodet. Buketten skulle kastes av brudgommen og ungkarene skulle fange den.

Det var svrt tilfredstillende se p mennene prve fange buketten! Denne gangen kunne de ugifte mennene "henges ut". Deilig at jeg slapp!

Etterp flyttet vi oss til nabobygget som ogs var en del av museumet. Det var satt opp et langbord mellom to gamle fiskebter (som jeg selvflgelig ikke tok bilde av!). Alle hadde ftt hemmelige oppgaver. Jeg skulle gi en skl til brudgommens familie. Jeg var ikke srlig fornyd med oppgaven siden det fltes veldig unaturlig gjre det nr jeg ikke kjente dem. Naboen min var ogs misfornyd, s vi bestemte oss for bytte oppgave uten vite hva den andre hadde. Da skulle jeg skryte uhemmet av eget antrekk tre ganger ilpet av kvelden. Det var jeg mye mer komfortabel med. Jeg ble avslrt en gang da, men de andre gangene tror jeg faktisk at folk trodde jeg var sykt fornyd med kjolen min (har selvflgelig ikke tatt bilde av meg selv i finstasen heller).

Resten av kvelden var jeg selvutnevnt danseambassadr. Jeg danset og danset og danset, og dro alle jeg kunne opp p dansegulvet! P et tidspunkt foretok jeg og en av de andre gjestene "Dirty Dancing"-lftet. I ettertid burde vi vel egentlig ikke gjort det. Vi hadde prvd en gang i svmmehallen som gikk bra, men n var vi beruset og fikk ikke hjelp fra noe vann. Men det gikk faktisk overraskende bra! Takk for en flott fest, alle sammen!

Dag 10 Gullfoss - Geysir - Hjemreise

Siste dagen var kommet. Avreise til Norge var kl. 01.10.  Leiebilen skulle hentes i Akureyri. Selvflgelig hadde ikke bestillingen vr blitt registrert selv om pengene var trukket fra kontoen (tips: srg alltid for at man fr bestillingsbekreftelse), s mens alle de andre kjrte avgrde, ble noen av oss sittende igjen og vente p en bil.

Satt igjen med all bagasjen vr. Havna 1-2 timer bak de andre.

Vi lot ikke forsinkelsen hindre oss fra kjre innom de stedene vi hadde planlagt da. Frste stopp var Hveravellir. Et omrde med varmt vann (80-100 grader) strmmende gjennom landskapet. Det var laget et lite basseng som vi badet i (blandet med kaldt vann s klart). En rask dukkert fr vi mtte kjre videre.

Hveravellir

P vei fra Akureyri til Keflavik kan man kjre innom noen av de mest kjente attraksjonene Island har by p. Gullfoss var neste stoppested. Det kjempefint fra avstand, men jo nrmere jeg kom, desto vtere ble det og humret mitt sank. Det er s typisk meg. Men n kan jeg si at jeg har vrt der hvertfall!

Obligatorisk bilde foran fossen (med regnbue og greier) i den trre sonen.

10 minutter unna fant vi geysir. Vi fikk se 3-4 utbrudd ilpet av en 15 minutters periode. Det er helt srt st vente p. Alle str klare med kameraer og nr noen tror at noe skal skje, hauses stemningen opp.

Geysir! Woop woop!

Kort tid etter kjrte vi gjennom Tingvellir, der den amerikanske og den europeiske kontinentalplantene mtes. Vi hadde dessverre ikke tid til stoppe, siden vi hadde et fly rekke. Ferden mot flyplassen mtte fortsette. Fra Reykjavik til Keflavik fikk vi en flott avskjed i form av solnedgangen.

Som dere kanskje har ftt med dere, var vi utrolig heldige med vret mens vi var p Island. Det var kun i Reykjavik og Siglufjordur at vi hadde det kaldt og overskyet. Resten av ferien var vi s heldige! Hvem hadde trodd at jeg skulle bli solbrent p Island, liksom?

Turen vi tok er absolutt noe jeg vil anbefale. Jeg kunne ikke bedt om en bedre gjeng reise med! Takk til Guddi og Marianne som inviterte oss med. Jeg har ftt flere minner for livet