En ferieuke i Cefalu

Tidligere i uken kom jeg hjem fra en herlig uke p Sicilia. Jeg bodde i byen Cefalu, nord p ya, ca 2,5 timer fra flyplassen Catania. Vi var 5 jenter p tur som lengtet etter sol og varme. Det fikk vi! Her kommer bildedryss fra ferien!

Hvordan bodde vi?

Vi leide to leiligheter i gamlebyen. Vi hadde alt vi trengte, kjkken, soverom, bad, vaskemaskin, AC og balkong. Balkongen vendte ut mot hovedgata i gamlebyen, Corso Ruggero.

Utsikten fra balkongen kl. 01.30 p natta. Utrolig sjarmerende!

P andre siden av gata fra balkongen var gamlebyens beste pizzasjappe og en av mange vinbutikker. Nom nom!

Cefalu (den gamle delen) er veldig sjarmerende og romantisk. Byen er full av liv! I august er det fellesferie for italienerne, s det var ganske mange turister i omrdet.

Byvandring

Stranda:

Sandstranda i Cefalu var fin, men stappfull som flge av den italienske fellesferien. Derfor var vi der bare en dag. Men det var fint vann, langgrunt og god temperatur i vannet. Dessuten var det toaletter og mulighet for kjpe bde mat og drikke i en av de mange strandbarene.

Sandstranda med utsikt mot gamlebyen.

De andre dagene varierte vi mellom to badesteder; en rullesteinstrand og steinomrdet utenfor "bymuren". Rullesteinstranden gikk vi til p ca 30 min (eller 5-10 min med taxi), den var mindre enn sandstranden og det var mulighet til hoppe fra 7-8 meters hyde. Jeg mtte manne meg skikkelig opp for gjre det, men til slutt hoppet jeg fra toppen ikke bare en, men to ganger! *stolt*

Chiller p rullesteinstranda

Nr man er 5 jenter p tur blir det mange photoshooter!

Nok en photoshoot, denne gangen p steiene utenfor "bymuren". Det var litt skarpe steiner, men det var greit komme seg inn og ut av vannet likevel.

Aktiviteter:

Vi meldte oss p vinsmakingstur gjennom Tui. En 30 minutters tur fra Ceflau finner man vingrden (og 5 stjerners hotell!) Santa Anastasia. Vi fikk se selve vinproduksjonen og til slutt smakte vi p fire forskjellige viner. Jeg kjpte med meg 3 flasker hjem. Nom nom!

Hotell/vingrden

Vi lekte ikke vinsmaking. Her skulle det noteres og klassifiseres!

Litt digg attt!

En annen aktivitet vi gjorde var yoga. Jentene jeg reiste med hadde veldiglyst, men jeg hater yoga. Jeg er sikkert en av f som blir stresset av yoga, istedenfor avslappet. Derfor hadde jeg tenkt sove lenge mens de andre var p timen. Men det var ikke vanlig yoga, det var antigravity yoga.

I antigraviti yoga bruker man et tau formet som en huske og er akrobatiske.

Dette er en type yoga jeg i teorien egentlig kunne tenke meg drive med. Det var en del opp/ned henging og stretching, men det som tok knekken p meg var huskingen. Jeg ble s uvel av svinge frem og tilbake. Utenom det var det skikkelig kult! Anbefaler alle prve en gang.

Hva gjorde vi om kveldene?

Cefalu er ingen partyby. Det er f barer og bare et ordentlig utested, men det er ved rullesteinstranda (med andre ord, langt unna). Men en sushirestaurant hadde en DJ ute i gata og serverte drinker, s det ble vr partyplass. Vi dansa ved bordet vrt og fikk rare blikk fra folk, men hallo! Ferie, drinker og god musikk, da m man bare danse litt.

Kentia&Co Sushi - Wine Bar l midt i Via Carlo Ortolani Bordonaro.

Favorittdrinken var "the Lorenzo" oppkalt etter bartenderen som lagde den her. Passjonsfruktcocktail med en liten vodkashot i passjonsfruktskallet. Kommer til mtte dra tilbake til Cefalu, kun for den drinken!

En ting Cefalu ikke har er mulighet for nattmat. Etter alt for mange Lorenzoer og vin trengte vi noe mat, men ingenting var pent. Vi s noen menn utenfor den ene restauranten ved katedralen. De kunne lage et ostefat til oss. Det takket vi ja til. Vi nsket helst vann, men det var ikke "lov". Roberto sjenket hvitvin i glassene vre og s var det gjort. Festen fortsatte!

Ostefatet vi fikk av Roberto. Ost og plse har aldri smakt s godt fr.

Her, p La Cantina, satt vi og spiste verdens beste nattmat.

Ellers gikk kveldene til spise digg mat, se p solnedgangen og henge hos Roberto. Cefalu er en "must-see" destinasjon en gang i livet. Det er et av de fineste stedene jeg har vrt, og jeg har vrt p Zanzibar. Dette var nydelig!

Meg en varm sommerkveld

Solnedgangen fra restauranten i vannkanten frste kvelden.

Nt utsikten fra en restaurant som hadde en pir ut mot havet.

Siste kveld hos Roberto p La Cantina.

Takk for en fin tur, jenter! Jeg har kost meg glugg.

Bare dra dit, det er verdt det (for dere som er glad i sko; mange flotte italienske skobutikker! Jeg kom hjem med flere enn skohyllene mine hadde plass til).